Marc Veldhuizen 01 / 06 / 22
Na twee jaar lang gesloten te zijn geweest voor publiek, mocht de Keukenhof op 24 maart van dit jaar eindelijk weer open. In de periode tot en met 15 mei bezochten ruim 1,1 miljoen bezoekers de bloemententoonstelling. In totaal werden er via het Ticketcounter platform ruim 1,3 mio producten verkocht; naast de verkoop van toegangskaarten werden er dit seizoen via het Ticketcounter platform ook parkeerkaarten, horecavouchers en het parkboek aangeboden.
“We zijn enorm trots dat we dit jaar de Keukenhof hebben kunnen ontzorgen met onze totaal oplossing, waarbij het park naast een online shop, ook gebruik maakte van de Ticketcounter kassa’s en kiosk”, zegt commercieel directeur Maarten Broens. “En we zijn blij dat na twee jaar van verplichte sluiting, de bezoekers in zulke grote getalen zijn terug gekomen naar dit Nederlandse toeristische icoon.”
Internationale aantrekkingskracht
Door het schitterende lenteweer in aanloop naar de opening, was het park vanaf dag 1 een explosie van kleuren en genoten er meer mensen dan verwacht van de prachtig aangelegde perken. Ondanks de nog steeds geldende reisbeperking vanwege het Corona-virus trok de Keukenhof bezoekers uit meer dan 100 landen. 25% van de bezoekers kwam dit jaar uit Nederland en dat is een absolute stijging ten opzichte van het seizoen 2019. De top 5 werd dit jaar wederom gecompleteerd door bezoekers uit Duitsland, Amerika, Frankrijk en Groot-Brittannië.
Als gevolg van Corona is het aantal bezoekers dat dit jaar met de openbaar vervoersbussen naar het park reisde licht gedaald. Maar doordat de Keukenhof gebruikt maakt van de capaciteiten- en de tijdsloten module van Ticketcounter, waren de verkeersstromen in de Bollenstreek goed te managen en was er nagenoeg geen verkeersoverlast.
Paasweekend
Vanwege het invoeren van een maximumcapaciteit voor het aantal bezoekers op een dag, was het park op acht dagen dit seizoen volledig uitverkocht. Het drukste was het gedurende het zonovergoten verlengde paasweekend van 14 tot en met 18 april. Gedurende alle 5 de dagen was er geen enkel toegangsbewijs meer te krijgen. Ongeveer 20% van de kaarten werden tijdens dat weekend ter plaatse verkocht, de overige 80% was van tevoren aangeschaft via de online shop van de Keukenhof zelf of een van hun verkooppartners.
Definitieve doorbraak online
Er kan dit seizoen sowieso gesproken worden van de definitieve doorbraak van online (kaart)verkoop bij de Keukenhof. Ten opzichte van het seizoen 2019 werden er gedurende dit seizoen 40% meer kaarten gekocht via de eigen online ticketshop van de Keukenhof. Het aantal online aangeschafte kaarten via de eigen shop bedroeg daarmee ruim 46% van de totale kaartverkoop. De totale verkopen via het Ticketcounter platform (inclusief de verkooppartners en de overige producten) steeg ten opzichte van seizoen 2019 zelfs met ruim 47%. We kunnen dan ook bij Ticketcounter spreken van een uitermate succesvol Keukenhof seizoen!
Actueel